onsdag 22 augusti 2012

Skynke under köksbänken i köket?

Det blev ju så himla mycket bättre med vita än gula skåpluckor, och ytterligare mycket bättre med vita väggar. Nu behövs bara ett lager färg till på skafferidörrarna och städskrubbsdörren (som råkade bli målad 3 gånger på ena sidan och bara en på den andra - tyvärr blev de tre lagren på insidan ... :P), och ett skynke för tomrummet under den lilla köksbänken mellan städskrubben och kylen.

Nu jagar jag bilder och inspiration, så jag förhoppningsvis kan köpa tyg och upphängningsanordning och sy innan jag åker ner igen om två veckor.

Det finns ett par olika varianter för upphängning, till exempel gardinskena från IKEA (med grönrandigt draperi på bilden) eller vajer. Risken med vajer är ju att den blir lite för lång och börjar sacka på mitten. Någon som testat och har någon synpunkt?

Dessutom funderar jag på om jag ska dela det i två, öppningen är ungefär en knapp meter, eller om man ska hålla det i ett helt stycke. Besvärligare att öppna och hitta bakom ett skynke i ett stycke, men ingen risk för glipor som det kan bli om det är tvådelat. Tips?

Förresten måste jag kolla hur mycket jag har av det fantastiskt vackra 1700-talstyget jag köpt hos Barbro Sandell i Norrlanda (samma som på kudde nummer två uppifrån, vitt med blått mönster). Det är ju samma som duken, fast duken är en sorts vaxduk. Undrar om det räcker till både en mycket kort gardinkappa (eller jaaaa, två förstås) och ett skynke?

Hmmm ... Mycket att fundera på alltså. Dagens i-landsproblem!

(Bilderna är stulna från www.ikea.se och www.sandelldesign.se)


2 kommentarer:

  1. Vi har haft "vajer" i 10 år med långgardiner och den har inte hängt ner sig på mitten. Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh bad bra, då behöver jag inte bekymra mig för det, tack! =)

      Radera