tisdag 26 mars 2013

Greta Garbo och jag - radiokändisen

Jag lyssnar mycket på Radio Gotland när jag målar och pysslar här. Trevliga programledare, lagom musik och hög igenkänningsfaktor  på gemytliga reportage tilltalar min trötta hjärna. Idag har jag dock vässat den lite och löste den lokala frågesporten "Röda tråden" på tredje ledtråden av åtta - och fick dessutom för mig att ringa in svaret (här har vi en annan detalj jag gillar med lokalradion - det är inte ett svindyrt betasamtal för att svara, utan ett alldeles vanligt lokalsamtal).

Och tror ni inte att jag vann då. Och då blir man uppringd och ska svara direkt i radio, och dessutom konversera en stund i direktsändning. När programledaren undrade hur jag kunde lista ut Falu rödfärg på ledtråden att de som var riktigt välbeställda använde gul (riktig slamkrypare, den där ledtråden, hö hö) berättade jag att jag pluggat byggnadsvård. Då blev jag genast grundligt utfrågad om Falu rödfärg, vilket jag egentligen inte alls har plåtkoll på. Men jag svamlade på, och rätt vad det var hade vi pratat tio minuter i direktsändning.

Så nu är jag superstar, världsberömd på hela Gotland. Jag får iklä mig stor hatt och solglasögon nästa gång jag ska till ICA, helt enkelt. Vinka till massorna från verandan och gömma ansiktet bakom lösnäsor och stora peruker. Jag och Greta Garbo, liksom.

Kanske inte riktigt. Men mamma hade i alla fall hört det och var stolt som en tupp. Jag har visst fallenhet för radioprat. Det ligger kanske i släkten, jag har ju en inte helt okänd radiopratare i min närmaste släkt.

Vad jag vann? Kryddsalt. Trevligt som attan, och när jag har använt upp det får jag väl ringa in och vinna igen!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar