lördag 26 maj 2012

Rabarberrecept önskas!

Vi har helt sanslösa mängder rabarber på Bosarve. Verkligen helt galet mycket. När jag skickat med både H, L, mormor och mamman så mycket de kunde bära (mamman uppmanades att ta till hela sitt kvarter!) var det knappt att det syntes att man överhuvudtaget skördat.

Nu behöver jag alla era bästa rabarberrecept, gärna sådana som håller lite längre så vi kan njuta av rabarbern även under vintermånaderna, men så klart även sådant man äter eller dricker direkt.

Paj, kräm och saft i all ära, men finns det andra roliga grejer att hitta på med rabarbern? Kom igen nu, jag vet att ni sitter på en samlad receptskatt!

När sonen var liten gick ett barnprogram som hette "Rummel och Rabalder". En gång gjorde jag rabarberkräm, och i veckor efter tjatade han om att han ville ha mer "Rummelbaldersoppa". Då hade jag inte mer rabarber och nu vet jag inte om han gillar det längre. Men ett riktigt bra recept på rabarberkräm förtjänar nog fortfarande namnet Rummelbaldersoppa ...

Och självklart är ni välkomna till Bosarve och hämta rabarber om ni är på Ön (och vi är det förstås, annars blir det svårt att bjuda på kaffe på uteplatsen ...)!



2 kommentarer:

  1. Åh, helt ljuvligt! Önskar jag hade vägarna förbi. Jag gör åt sjukt mycket rabarber :)
    Barnens favorit är choklad-, hallon- och rabarbermarmelad. Hojta om du vill ha det receptet.

    SvaraRadera