torsdag 31 maj 2012

Citronmeliss är ett gissel!

I trädgårdslandet på Bosarve växer bland annat citronmeliss. Mycket citronmeliss. Så mycket citronmeliss att nästan inget annat orkar växa längre, inte ens myntan (en enda liten kvist har jag hittat, och mynta brukar vara ett gissel i sig), bara nässlor och kirskål - två andra gissel.

Citronmeliss har, precis som just nässlor och kirskål, rotsystem från helvetet. Kanske står de till och med i direktkontakt med helvetet. Jag tror nästan det.

När jag fick tre stora fina dahliarötter av mamma i födelsedagspresent tänkte jag i mitt stilla sinne att det ju inte kunde vara så svårt att rensa en kant av landet och sätta dem där. Låt oss säga att jag hade fel!

Just i den här kanten såg det mest ut att växa gräs och en och annan maskros. Beväpnad med planteringsspade, en sån där liten kratta och en sån där lång rak mojäng med kluven spets som man kommer åt maskrosrötterna med (jag vet, jag vet, ska jag ha trädgårdsland borde jag verkligen googla på vad redskapen heter!) gav jag mig i kast med ungefär en meter gånger kanske 40 cm av landet.

Sonen och hans kompis R var till god hjälp och gick och tömde kompostkorgen, ni vet en sån där stor man har i trädgården och lägger kvistar och sånt i. Tre överfulla korgar blev det. På 0,4 kvadrat land!

Nästan allt var rötter, i alla fall två av korgarna. Säg att jag tog mig ungefär 30 cm ner, kanske skulle jag egentligen ha behövt 5 cm till, men jag orkade inte! Jag slet och drog och lirkade, och varje gång jag trodde jag var klar på en plats fastnade spaden i ett nytt rotsystem.

Jorden är ganska lucker, så ibland fick jag med en halvmeter lång reva rätt in i landet (där jag egentligen inte tänkt rensa nu), och nog fasiken satt en citronmelissplanta fast i andra änden på den. Jag ger mig fan på att den hånflinade åt mig också!

Jag var nässelbränd genom handskarna, hade blåmärken överallt  och träningsvärk i en dryg vecka när jag var färdig. Och det värsta är att det garanterat växer citronmeliss runt mina dahlior när jag kommer till Bosarve nästa gång.

Tre slutsatser drar vi av detta:

1. Plantera aldrig aldrig aldrig citronmeliss i ett land. Sätt dem i kruka.

2. Landet jag redan har är bara att flytta. Gräva nytt ett par meter bort, lägga markduk i botten, ge fan i att plantera citronmeliss (och mynta!) och flytta dit de etablerade plantor vi vill ha med ur det gamla landet.

3. Jag behöver ungefär tusen tips på vad man kan göra med citronmeliss. Och massor av vänner som kommer och hämtar i sommar!


1 kommentar:

  1. Du kan plocka citronmelissen, torka den och sälja till Inspira örthälsovård på Rörsrandsgatan. Kolla med henne först bara hur mycket hon behöver. Annars kan du torka själv och göra te på till vintern :)

    SvaraRadera