måndag 15 april 2013

Det här med frukost, alltså ...

Jag gillar ju inte det. Frukost, alltså. Jag har galet svårt att äta på morgonen, mår mest lite illa och tycker att allt växer i munnen. Fil och yoghurt är för surt, kräm är för sött och macka finns inte ens på världskartan.

Men nu har jag hittar två saker som faktiskt funkar: filbunke och långfil. De är inte riktigt lika syrliga som vanlig fil, och har dessutom skön konsistens.

Det är bra, för jag kämpar faktiskt för att börja äta frukost. Det är nyttigt, har jag hört!

Published with Blogger-droid v2.0.10

10 kommentarer:

  1. Oj, för mig som är frukostfantast är det svårt att förstå att någon ens orkar ta sig utanför dörren utan frukost.

    Har du provat att börja dagen med en snabbt ihopmixad smoothie? Gjord på banan, frysta bär, yoghurt och lite juice. Proteinpulver om du vill balansera blodsockret litegrann. Då kan du reglera sötman utifrån din egen smak.

    Är macka för matigt så gissar jag att olika varianter på ägg är uteslutet? Gröt har jag svårt för, men kan det vara något? Mjölk med krispiga flingor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägg funkar bättre än macka, men inget får ta tid på morgonen - särskilt inte frukost eftersom jag egentligen inte alls är hungrig. Därför försvinner även smoothien, tyvärr. Flingor går inte alls. Gröt funkar okej - när sonen lagar så jag slipper. Skulle aldrig komma mig för att koka gröt själv.

      Nä, frukost är verkligen inte min bag.

      Radera
  2. Men du, smoothie tar max två minuter att mixa ihop. Seriöst! Öppna kylen, ta ut youghurt och juice. Häll i en tillbringare. Ös ner en banan och lite bär. Mixa med stavmixer klart.

    Två minuter blankt! ;)

    Och ägg kan du koka kvällen innan.

    Du får frukostträna lite, sätt som mål att äta frukost åtminstone 2 dagar i veckan, eller nåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långfilen är en bra början. Två dagar av två den här veckan! :)

      Radera
  3. Lååånggfiiil! Som jag har letat. Jag trodde inte den tillverkas längre.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vi köpa med lite? Så får du hålla liv i kulturen själv sen? Som med filbunke!

      Radera
  4. Ja tack, men gi inte in en extra sväng. Detbrukar bli dyrt o stressigt.

    SvaraRadera
  5. Man säger att "ränderna går aldrig ur". Tänker på filbunkarna som brukade stå på bänken i köket på Sturevägen! Ränderna skulle i det här fallet vara magen antagligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så, man gillar det man är van vid, liksom. "Stenarna där barn du lek t"t, helt enkelt

      Radera