onsdag 12 september 2012

Gotländska traditioner: Granris längs vägen vid begravning


I somras när vi var och grillade hos pappan och styvmor i Lau hade deras granne precis begravts (eller heter det begravits? Nä ... eller?). Lau är en socken där många gamla gotländska traditioner lever kvar i högre grad än de flesta andra socknar.

Därför förvånade det mig föga att se granris längs vägkanten, vackert smyckad med blomsterarrangemang. Det är nämligen en gammal tradition på Gotland, som man också delat med exempelvis Hälsingland, Närke och Småland. Huruvida denna tradition lever kvar även där vet jag inte, men det kanske någon av mina läsare kan svara på?



Anledningen till att man arrangerar granris längs vägen är att den avlidnes ande, eller "spöket", ska sticka sig på taggarna och vända tillbaka till kyrkogården om denne skulle bestämma sig för att återvända från de döda. Därför är det viktigt att granriset ligger med taggarna vända mot kyrkan.
 

Vy från pappans infart mot kyrkan.

Idag är det ju inte så sannolikt att någon faktiskt TROR att man varken blir spöke eller försöker rymma hem i stället för att bli begravd, utan det är mer ett trevligt sätt att hedra den döde. Granrisarrangemangen är vackra, särskilt sommartid när det finns gott om färska blommor. På många sätt är det tråkigt att det inte är en mer levande tradition.

3 kommentarer:

  1. Hej, Min far gick bort 16 juli och begravdes i Eksta kyrka 9 augusti, och vi syskon la ut granris vid kyrkan och utanför min systers och vårt hus. Jag visste inte att barren skulle ligga åt kyrkan så de kom lite hit och dit, vackert och hedrande var det i alla fall.
    Jovisst är det en fin tradition men det är ju enklare på Gotland landsbygd än om man har bott t.ex längs Sveavägen i Stockkolm/Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beklagar! :(

      Ja visst är det vackert. Och känns lite extra högtidligt. Nu för tiden tror jag de flesta lägger granriset som på bilderna här (de har barren åt olika håll på vardera sidan om själva blomsterarrangemanget) eftersom det är finare så.

      Tänk vad förvånade folk skulle bli om man började lägga granris längs Sveavägen! Jag undrar hur länge det skulle få ligga i fred ... Förmodligen inte så länge.

      Tack för besöket Agneta, och välkommen åter!

      Radera
    2. Samma tradition finns på Öland. Och i kungahuset. Minns granris efter kortegevägen när Prins Bertil begrovs - även på Sveavägen! Googla gamla bilder på Gustav V:s begravning så ser ni att hela kortegevägen är kantad av granris.

      Radera