söndag 21 april 2013

Jag har trasslat in mig i scilla-träsket

Som ni ser i de tidigare inläggen har vi en massa olika varianter av scilla eller blåstjärna eller vårstjärna. Alla har nu fått heta scilla, i väntan på att jag ska lyckas reda ut vilken som är vilken.

Jag visste att det fanns olika sorter och att det egentligen bara är en som är scilla "på riktigt", men uppenbarligen var det inte den jag trodde (den visade sig vara en rysk blåstjärna).

Hjälp mig reda ut vilken som är vilken!

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

  1. Försöker vara lite tydligare än igår. Släktet med det latinska namnet Scilla är synonymt med det som på svenska heter Blåstjärnesläktet. I Blåstjärnesläktet (Scilla) ingår förutom Blåstjärnor även Vårstjärnor. Totalt tror jag 50-60 arter.
    För att spä på förvirringen säger man på svenska allmänt Scilla om Rysk blåstjärna. Som jag felbestämde igår pga att den såg blåvit ut på bilden.

    SvaraRadera
  2. Nu tror jag att jag fått de olika sorterna rätt. Kika gärna igenom de gamla scilla-inläggen igen och kolla! :)

    SvaraRadera