tisdag 23 juli 2013

Det blev visst inte så tomt ändå

Strax efter att jag publicerat gårdagens blogginlägg kom grannen och frågade om jag kunde hjälpa till att sortera ut vad som skulle skickas till den stora loppisen i Fardhem nästa helg och vad som skulle kastas. Jag som just beklagat mig över att det kändes tomt sa så klart ja!

Vi rensade och sorterade och kasserade. Bar ut lådor till ett jättebord på gården där loppisarrangörerna kunde hämta och funderade fram och tillbaka på om det skulle börja regna så vi skulle bära in en del igen. Men det klarade sig. På övervåningen fanns en hel bokhylla med gamla böcker som skulle sorteras och bäras ned.

Vi tog upp stora trälådor (det enda i lådväg vi hade kvar) och sorterade i loppis och släng. I släng hamnade oändliga rader biblar, psalmböcker och kristen litteratur. Inga storsäljare direkt, det finns verkligen huuur mycket som helst av den varan i äldre hem. Dessutom fick ett juridiskt uppslagsverk från 1948 gå samma väg, jag tror man mest blir besviken om man försöker hänvisa till det när man vill förhandla med arbetsgivaren om sin semestertilldelning.

I loppislådorna hamnade en del roliga böcker om jordbruk, lite skönlitteratur och ett jättefint uppslagsverk i många band om svenska konstnärer, så gillar ni svensk konst föreslår jag ett besök på loppisen i Fardhem nästa helg!

Själv lade jag beslag på några böcker om bland annat jordbrukets ekonomibyggnader och bostadshus (den reglerar in på centimetern hur stort bakbordet bör vara!) från 40-talet som ska få förgylla min byggnadsvårdssamling.

Men oj, vilket äventyr när vi skulle bära ner lådorna. Huset är förvisso supercharmigt och jag skulle gärna bo där, men ack och ve vilken smal och snurrig trappa! Lådorna blev jättetunga trots att vi försökte fördela böckerna så jämnt vi kunde, så vi fick bära en i var ände. Men lådorna var också alldeles för stora, så stundtals satt vi fastkilade i trappan, fast mot varsin vägg i svängen och kom varken framåt eller bakåt. Men vi hade roligt!

Det sista jag gjorde var att ta hem mina blommor som jag lånat ut. Det blev en vacker, men slutgiltig bild. Nu är det så över det kan bli!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar