fredag 19 juli 2013

Saft på röda vinbär och vanilj

Jag tycker röda vinbär är ... sådär. Vacker färg och generöst med bär på buskarna, men ingen storfavorit, helt enkelt. Röda vinbärssaft är ganska trist, lite surt och lite fadd smak. Svarta vinbär är helt enkelt så mycket godare.

Problemet är att jag har två pyttebuskar med några få svarta vinbär på, och två stora buskar med gott om röda vinbär på. Dessutom har jag tre burkar röda vinbärsgelé (det enda jag egentligen tycker de passar riktigt bra till) kvar från förra året hemma i kylen. Men inte kan man låta dem förgås? Särskilt inte när fåglarna faktiskt låtit dem sitta kvar och mogna ordentligt ...

Så det blev till att experimentera. Resultatet blev överraskande bra, så receptet till en liter kommer här:

Koka två liter repade och sköljda röda vinbär med en vaniljstång (dela den, skrapa ur de svarta fröna och stoppa alltihop i kastrullen), sex dl strösocker och fem dl vatten i ungefär tio minuter. Mosa bären med potatismosaren så allt gottigt kommer ut i saften, koka någon minut till, och sila genom silduk. Låt koka upp och koka vilt i någon minut och skumma av ordentligt. Ta kastrullen av värmen och häll efter någon minut i en kapsyl Atamon (finns i bak-sylt-saft-hyllan). Det är viktigt att saften inte kokar längre när du gör det, eftersom Atamon förlorar sina konserverande egenskaper vid hundra grader.

Häll direkt upp i en varm (den spricker om den inte är varm!), ren flaska och förslut den genast. Låt svalna, förvara svalt.

Busenkelt!

(Den fina flaskkorgen har jag fått av min fantastiska moster E. Hon vet hon!)

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

  1. ååååhhhhh. Låter mumsigt värre!! Trist att det inte finns några endaste odlingar, bärbuskar eller fruktträd på denna tomten... Inte utan att jag saknar min gamla trädgård i Sthlm lite ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom och plocka här, Lina! Jag har nog så det räcker till en liter saft åt dig!

      Radera