onsdag 11 juli 2012

Fläderbonanza!

"- Den där ... ehm ... Flädern brukar få jättemycket blommor."
"- Det förstår jag, det är ju ett jättestort träd."
"- Jo ... ehm ... förut har jag brukat få blommor och gjort saft."

Grannen bonden M är så klart hjärtligt välkommen att hämta fläder även i fortsättningen. Bara han lämnar så jag kan göra saft också. Minst dubbel sats, annars får jag inte ge bort någon för maken. "- Det är min saft, hör du det? MIN!" Det är ju bra att han gillar den! :D

Jag har ett fantastiskt recept på flädersaft, till och med jag gillar den. Och jag gillar ju inte ens fläder! Men det här är supergott och läskande. Jag har hittat det, handskrivet, i min mammas gamla sylta-och-safta-pärm, så jag vet inte var det kommer ifrån från början. Så nu får det helt sonika stå "Bosarve-fläder" på etiketterna!

Här kommer ett par tips på mumsiga grejer att göra med flädersaft :

- Blanda saften med kolsyrat vatten i stället för kranvatten, i med massor av is, några citronskivor och dekorera med en kvist citronmeliss. Perfekt för varma dagar.

- Följ instruktionen ovan och häll i en skvätt gin. Perfekt för varma eftermiddagar!

- Blanda en gin och tonic som vanligt, men ta lite mindre tonic och resten flädersaft. Massa is, en citronskiva (och citronmeliss om du vill göra den extra vacker). Perfekt för varma kvällar!

Jag gjorde flädersaft igår, så på söndag ska den silas och hällas upp på flaskor. Dessutom gjorde jag "Rummelbaldersaft", saft på jordgubbar och rabarber. Jag gjorde bara lite för att testa receptet, och visst blev den god, men lite för söt. Nästa gång blir det mer rabarber och mindre socker!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar