måndag 17 september 2012

Äppelgottar - hemgjort, nyttigt, ekologiskt "godis"


Äppelgottar - godare än de ser ut!

Fast det är klart, det är ju bara ekologiskt om äpplena är det förstås. Förhoppningsvis kan du plocka dem i din egen trädgård, eller så kanske någon du känner har att dela med sig av.

Äppelgottar görs med fördel av lite hårdare äpplen eller päron (gråpäron, eller "gråpiggar" som de kallas på Gotland, är toppen till det här). Fast då blir det pärongottar, förstås.

Tidigare år har jag stått och skalat, pillat ur kärnhuset och skivat för hand, men i år har jag invigt min nya äppelskalarskivarmaskin som jag fick av mina fantastiska kollegor L, C och M. Vilken skillnad i arbetsbörda! Det tar inte ens en minut per äpple med min lilla mojäng.
Så här gör man i alla fall:



Skala och kärna ur de finaste äpplen du hittar.
Skär äpplet i 3-4 mm tjocka skivor.
Förvara äppelskivorna i vatten tills de ska in i ugnen,
annars reagerar de med syret i luften och blir bruna och fula.
Sprid ut skivorna på bakplåtspapper, se till att de inte ligger på varandra.

Torka i ugnen på 50 grader. Är ugnen varmare blir äpplena tillagade i stället för torkade. Lämna ugnsluckan lite på glänt (sätt en grytlapp eller ett kastrullunderlägg emellan, de flesta ugnar har en fjäder som ska se till att luckan är stängd).

Det tar ganska många timmar att torka äpplena, och man kan behöva vända runt dem då och då. De måste bli helt torra, annars möglar de, men sedan håller de hur länge som helst i en lufttät burk. De brukar dock gå åt ganska fort ...

1 kommentar:

  1. Jättegott! Påminner om min barndom på Sudret hos mormor. Tack så mycket!

    SvaraRadera