måndag 17 september 2012

Kenzas blogg är som en riktigt dålig dag i Facebook-feeden

Jag fick ett anfall av storhetsvansinne och tänkte att jag skulle kika på de "stora bloggarna" för att se hur de drar så många läsare. Kanske kan man hitta tips och trix för att bli en framgåmgsrik bloggare man kan använda sig av? Jag har förvisso ett par hundra läsare om dagen, och det är jag ju glad för, men det vore roligt att nå ut till fler.

Sagt och gjort, jag surfade in på kenzas.se, enligt Bloggportalen Sveriges största privata blogg med drygt en miljon besök i veckan. Beväpnad med stor entusiasm och vetgirighet började jag läsa ... Absolut ingenting. Det finns ingen som helst substans i sagda blogg. 

"Nu ska jag dricka kaffe haha och gå till jobbet haha och sen träna haha och sen äta godis haha. Puss!"

Herregud. Det är som en riktigt dålig dag i Facebook-feeden. En sån där dag när ens inställningar (visa inte denna och denna och denna och denna persons inlägg i feeden, eftersom de består av "god morgon", "dricker kaffe", "lämna på dagis", "borsta tänderna", "går ut och röker" och jag står fan inte ut!) försvunnit på grund av någon programuppdatering och man får göra om alltihopa fort, fort innan man får en mental meltdown.

Så. Varför har man då dryga miljonen visningar på en sådan blogg? Min vilda gissning är avundsjuka. Hundratusentals tonårstjejer som önskar att de var som hon. Rik, "snygg" och framgångsrik. Så man kommer tillbaka gång på gång för att kolla vad hon har för kläder, var hon har druckit kaffe och vart hon ska åka på semester, så man kan göra precis likadant. För då kanske man blir som hon. 

Nä, jag är så himla glad att min blogg inte är lika "framgångsrik". Och att jag inte är 16 längre, så att jag tycker att sånt är viktigt eller något att sträva efter. Jag gjorde förvisso inte det när jag var 16 heller, men tiderna förändras ju. Risken finns att man hade suttit där och tyckt (ännu mer) illa om sig själv för att man inte är som hon. 

Nu gissar jag att jag just ökade trafiken till min blogg ganska kraftigt. Och att många som sitter och läser nu är stora Kenza-anhängare och skitarga och tycker jag är hur dum som helst. Till er vill jag bara säga:

Du duger som du är. Du behöver inte, och ska inte, vara en kopia av ett ytligt fenomen. Ta vara på dina goda egenskaper, dina goda vänner och bry dig inte om vad folk tycker om ditt utseende, dina kläder eller var du "hänger". Det finns så otroligt mycket viktigare saker i livet. Spendera din tid med din familj, dina (riktiga) vänner och fördjupa dig i sådant som verkligen intresserar dig EGENTLIGEN. 

Livet är för kort, och för viktigt. 

Och till Kenza, som säkert också läser och är skitarg: Grattis till ett framgångsrikt koncept. Du duger som du är, och behöver inte heller bekymra dig om vad andra, till exempel jag, tycker. Du har hittat ett sätt att dra nytta av dina talanger, och det är ju bra. Jag kommer dock inte att förstå det, och inte kunna dra nytta av det du gör. Lycka till i fortsättningen!

1 kommentar: