lördag 22 september 2012

Äppelurkärnarskalarskivarmojängen - min nya bästa vän

Jag fick pakeeet!


Om du läste mitt inlägg om äppelgottar läste du förmodligen om min nya fina äppelurkärnarskalarskivarmojäng. Den fick jag av mina fina fina kollegor L, C och M i efterskottsbröllopspresent för några veckor sedan, och den blev snabbt min bästa vän så här i äppeltider.




Att skala, kärna ur och skiva ett äpple är både en aning tidskrävande och förenat med direkt livsfara om man är så fumlig och klumpig som jag. Jag slinter med både skalare och knivar och har plåster på minst två, oftast fler, fingrar innan jag är klar.

Nu tar det under en minut att gå från ett helt, vackert äpple till perfekta skivor, färdiga för ugnen eller pajen eller vad man nu lagar.




Så här enkelt är det:


Sätt fast äpplet på de tre piggarna.
Tänk dig att de ska gå rakt in i kärnhuset från ena änden.


Veva!


Skär rakt igenom så det blir skivor i stället för en spiral.


Färdigt!


Plocka loss kärnhuset från piggarna och sätt dit ett nytt äpple.

Busenkelt, eller hur? :) Skynda dig nu att göra äppelgottar!

Äppelurkärnarskalarskivarmojänger finns att köpa till exempel på Lagamati, Äppelfabriken eller så klart på nätet.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Tips den finns på: http://www.smartasaker.se sök på äppelskalare. /kerstin

    SvaraRadera