torsdag 6 september 2012

Dags att natta trädgården inför vintern

I kväll får jag äntligen äntligen åka till älskade Bosarve igen! Maken kan tyvärr inte åka med, han ska till Norge med grabbarna och kolla på folk som kör bil på tvären med rykande däck.

Jag ska natta trädgården inför vintern, och grannen C ska komma på kaffe och berätta vad jag ska göra med rosorna inför vintern så de blommar vackert nästa år. Rosor är vackra, men jag har inte den blekaste aning om hur man sköter dem ... C jobbar med växter, så hon har säkert en massa bra tips.

Vi har verkligen himla tur med fina, hjälpsamma, fantastiska grannar. M som tittar till huset flera gånger om dagen och fixar ved, härliga Zumra och hennes man på Sutarve som tar hand om mina pelargoner över vintern och har försett oss med zucchini hela sommaren, fina C som vattnat allt som var nyplanterat när vi åkte ... Bosarve har verkligen levt upp till och på alla sätt överträffat våra förväntningar!


Dessutom ska jag klippa ner den enorma forsytian som täcker ett helt salsfönster, klippa ur häcken mot vägen så de unga syrenskotten har en chans, plocka ett par ton äpplen och ta tillbaka till Stockholm och musta, skörda ohemula mängder pepparrot till kollegorna (fast jag har hört att pepparrot är svårskördat, så vi får väl se hur det går - har du några tips på hur man gör på bästa sätt?), kapa grenar som hotar skada husen och så vidare och så vidare.


Och så ska jag mäta tusen miljoner saker, så vi kan sy och fixa och trixa tills nästa gång vi åker ner, till exempel det där skynket under köksbänken.

Hur mycket hinner man på fyra dagar? Men min fina fina mamman har lovat att komma och hjälpa till att plocka äpplen. Vi har inte bara tur med grannarna, vi har fantastiska familjer och vänner också. Tack för att ni finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar