tisdag 25 september 2012

Ska Gotlandsbåten vara gratis?

Jag hamnade just i en diskussion om huruvida Gotlandsbåten skall vara gratis. Jag tycker ju inte det, men det var jag visst ensam om.

Innan jag fortsätter vill jag ge er bakgrundsfakta om mig:
- jag är uppvuxen på Gotland
- min familj bor på Gotland
- jag har hus på Gotland
- jag bor enbart i Stockholm för att det inte finns jobb på Gotland.
- jag vill inget hellre än att flytta hem.
- jag åker till Gotland ungefär en gång i månaden - till "fullpris" (gotlänningar har reducerat pris).

Min fråga till alla som vill ha gratis färja är enkel: Vem ska betala?

Jag anser att om att jag ska åka ska jag betala, ingen annan. Färjepriserna är redan subventionerade av statliga anslag, men något ska jag väl betala själv?

Argumentet "det ska kosta lika för alla" är bullshit. För det första är det ingen mänsklig rättighet att "resa". För det andra kostar det skitmycket pengar att köra färjan. För det tredje vill ingen ha högre skatt. För det fjärde ska ni fundera på vad milkostnaden hade varit om ni kört över en bro. (Som jämförelse: milkostnaden för en Golf är ungefär 30 kronor. Avståndet till Visby från Nynäshamn är ungefär 15 mil. Svaret är alltså ungefär 450 kronor enkel resa.) Dessutom ska ni räkna in skattehöjningen för att finansiera en bro (omräknat till dagens penningvärde kostade Ölandsbron ungefär en miljard att bygga, och är 6 kilometer lång). Och sedan ska den underhållas och renoveras.

Varför ska DU - som aldrig åker till Gotland- betala det? Och varför ska inte jag, som ändå åker ganska ofta, inte betala min egen biljett? Och då betalar jag ändå inte hela min kostnad. Tänk vad båten kostade i inköp, vad bränslet kostar, vad personalen kostar (maskin, bildäckspersonal, biljettboknings- och kontrollpersonal, matservering, städning),  hamnhyra, underhåll och reparationer, etc etc.

Och när båten går till Oskarshamn med 16 passagerare en tisdag i november, vem ska betala mellanskillnaden?

Och ja, jag tycker att jag ska betala Fåröfärjan om jag vill åka dit. Tyvärr går inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar