söndag 19 maj 2013

Handarbetsväska av två dukar

När man stickar mycket och bär ned sig sitt handarbete en del (jag, till exempel, spenderar ju många timmar på gotlandsbåten. Ett perfekt tillfälle att sticka!) inser man fort några problem:

Stickor är för långa för de flesta väskor, och envisas med att sticka upp ur väskan/kassen.

Stickor är vassa och petar hål på det mesta - har man riktig otur trillar de ur eller petar in i ryggen genom ryggsäcken.

Saxar, virknålar och andra småsaker försvinner i botten av kassen, trasslar in sig i nystanen eller trillar rentav ur i hålen som stickorna rivit upp.

När stickningen börjar komma en bit blir det så stort volymmässigt att man knappt fler plats med den i kassen - och verkligen inte ett extra garnnystan

Jag har testat med många sorters väskor och kassar genom åren, men aldrig blivit riktigt nöjd. Så vad göra? Jo, jag sydde så klart en själv.

Efter jul, när det var rea på rea på rean, köpte jag två juldukar i tunn men tät ripsvävning. Mönstret går förvisso i julfärger, men fungerar lika bra året om. Det finns både löpare och tabletter i bra material i butikerna annars (eller kanske hemma i skåpen eller på loppis).

Något riktigt mönster hade jag inte, dukarnas proportioner fick styra lite, men det var viktigt att den var tillräckligt djup för att stickorna ska få plats, tillräckligt rymlig för att en hel stor sjal ska få plats och hade fack för småsaker man behöver ha med sig.

Och så blev det! Dubbla sidostycken blir stick-och-sax-fack och det ska mycket till innan stickorna går igenom tyget. Jag är helnöjd!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar