söndag 26 augusti 2012

Lord Bute, min antagonist bland pellarna, blommar äntligen!

Lord Bute är en fantastiskt vacker engelsk pelargon, också känd som regalpelargon. Jag har alltid fascinerats av de mörklila blommorna med cerise kant, och det knappt skönjbara mönstret i blommans mitt.

Tyvärr har sagde adelsman inte tyckt lika mycket om mig, så trots att jag haft en sju-åtta-nio-tio stycken har jag aldrig lyckats få dem att blomma. Inte ens att överleva, faktiskt ... :-[

I våras, när alla mina pelargoner dog, fick jag ju en massa sticklingar av andra snälla samlare. Då fick jag två rotade sticklingar av Lorden, och behöll faktiskt båda trotsatt jag i vanliga fall bara vill ha en av varje. Den ena står i en stor kruka och har vuxit sig stor och fin, och frestat mig med knoppar i flera veckor. Den tog jag så klart hem. Den andra fick följa med sina kamrater till Sutarve.

Och nu så blommar  äntligen, äntligen den stora. Jag tror att Bosarve har lika god verkan på pelargoner som på oss människor.

Jag klarade det! :-D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar