tisdag 14 augusti 2012

Pumpa läns - pumpdoktorn har botat patienten

Äntligen är vår fina gårdspump färdig - och ännu finare. Styvfar pumpdoktorn har fixat och grejat och donat och ordnat, och idag leverades och monterades gårdspumpen AHG 15, producerad på August Hanssons Gjuteri i Halmstad någon gång före 1917.

Man skulle nästan kunna tro att den kommer direkt från fabriken, den är blästrad både invändigt och utvändigt, ommålad och har en massa nya delar, bland annat en slang i stället för ett rör. Det ska tydligen hjälpa till att få upp mer vatten ur brunnen. Tyvärr fastnade slangen på ena sidan i brunnen på väg ner och böjde sig, så vi fick ta upp den igen och tejpa fastett armeringsjärn vid den för att hålla den rak. Man brukar ju säga att allt går att lagamed silvertejp - så också pumpar, kan jag meddela!

Pumpdoktorn har också lovat att komma tillbaka varje sommar och bättra på färgen och undersöka så att allt är som det ska. Dessutom ska han beskriva vad han gjort, och lämna över alla ritningar, instruktioner och manualer osv så att "sonens barnbarn vet vad de ska göra sedan när den behöver lagas igen". Tydligen ska den hålla hundra år till nu, säger han! :) Tusen tack, fantastiske styvfar Pumpdoktorn!

Jag har sett att sökningar på AHG 15, gårdspump och liknande genererar en hel del trafik hit till bloggen, . Jag gissar att ni kommer hit för att ni har en egen pump av samma sort och vill veta mera, eller kanske rentav också ska renovera den. Jag har också sökt en del men inte hittat så mycket, så jag ska försöka övertyga Pumpdoktorn om att lämna över så mycket som möjligt i digital form och lägga upp det här. Håll utkik och välkommen åter!

Självklart har vi premiärvattnat från pumpen också, men bara lite. Transport- och monteringsrepor i lacken bättrades på, så färgen måste härda lite innan vi kan använda den på allvar. Inga blommor har dött än i alla fall! :P

Själv tvättar jag huset med högtryckstvätt, så jag är blöt nog som det är fast pumpen får vänta någon dag. Hoppas på sol i morgon så det inte blir så kallt med blöta kläder. Har ungefär halva huset kvar.








4 kommentarer:

  1. Najs.
    Delar till modell 12 verkar man hitta överallt, men till nr15...?
    Vore bra att få bekräftat om delarna är kompatibla mellan modellerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska fråga pumpdoktorn, och så återkommer jag. Jag fick aldrig ur honom några beskrivningar och så digitalt, tyvärr.

      Radera
  2. Ja, och gärna ett tips var delarna köptes?

    SvaraRadera
  3. Hört något mer i frågan?

    SvaraRadera