onsdag 27 juni 2012

"Ishyacint" heter egentligen Aftonstjärna.

Ser på statistiken att många hamnar på Bosarve-bloggen när de söker på "Ishyacinter". Jag förstår det, eftersom det inte fanns så mycket alls på nätet om just dem.


Jag fick reda på vad Ishyacinter egentligen heter när jag delade mitt inlägg på facebook, så tyvärr syns det inte så tydligt på bloggen vad man kom fram till (även om en tjej jag inte känner vid namn Linda nyligen skrev en kommentar om dem), så jag tänkte att jag skulle skriva ett litet inlägg om det.


Så kallade Ishyacinter är egentligen en i Sverige sällsynt blomma vid namn Aftonstjärna (Ornithogalum nutans L) . Aftonstjärnan hittas numera oftast i gamla trädgårdar, och det stämmer ju bra i det här fallet. Hittills har jag hittat tre små bestånd på Bosarve, men det kanske finns fler.


Man förstår varför de kallats Ishyacint, eftersom de skira, sköra, nästan genomskinliga blommorna verkligen ser ut som hyacinter av is, fast de egentligen härstammar från sydösteuropa.


Hur som helst ska jag vara rädd om dem, de är väldigt vackra och det är roligt att ha lite ovanliga blommor i trädgården. Vi har ett helt hav av fantastiska gula vildtulpaner också. Otroligt vackert i maj!


Läs mer om Ishyacinter, eller kanske borde jag kalla dem vid deras rätta namn Aftonstjärna, här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hyacintha/ornit/orninut.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar