lördag 21 juli 2012

Det röda guldet - röda vinbär

Ja, man brukar ju kalla lingon för "det röda guldet", men allt som växer hos oss på Bosarve tycker jag är guld, så i det här fallet pratar jag så klart om röda vinbär.

Vi plockade ju två stora fina godislådor röda vinbär i går, och de förädlades sedan till fräsch, syrlig saft och gelé med den mest fantastiska färg.

Saften gjorde jag i saftmaja (har lånat pappans), ungefär fyra liter röda vinbär och en liter rabarber blev 2,5 liter saft (höfta med sockret, jag använde ungefär 12 dl, och glöm inte citronsyra så saften blir lite krispig och håller lite längre. En knapp matsked i det här fallet).

Saftmaja är verkligen en grym uppfinning, men jag har alldeles för liten diskho så den är trixig att diska. Därför använder jag aldrig socker direkt i majan, utan häller av saften i en annan kastrull och kokar upp igen med sockret.

Gelé är också toppenenkelt: 1 liter röda vinbär kokas med en dl vatten, och mosas med pärstampen (potatismos-mosaren) när bären kokat sönder lite. Sila av saften i ungefär en halvtimme, krama ur bären ordentligt (det sista kramet innehåller mest pektin som behövs för att gelén ska stelna), koka upp igen med 9 dl syltsocker. Jag hade i en tesked melatin också, för att vara säker på att det ska geléa sig ordentligt. Låt koka några minuter, testa sedan om gelén stelnar.

Här kommer ett gelé-trick från River Cottage: ställ ett litet fat i kylen innan du börjar koka bären. När du tror att det börjar bli klart, häll en matsked av gelén på fatet. Vänta ett ögonblick och dra sedan fingret genom geléfläcken. Om sidorna inte flyter ihop igen är gelén klar, annars kokar du den en stund till.

Häll upp gelén på varma burkar (annars spricker de) direkt, och skruva på locket (också varma) på en gång så ökar du hållbarheten.

Förvara svalt. Mums till stek och en toppeningrediens i gräddsås!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar