lördag 28 juli 2012

Rosor och lavendel ...

... är vackert ihop, särskilt mot vår fina, lite slitna bryggarhusvägg. Moster E har gjort så fantastiskt fint, och rensat och fyllt på jord och täckt rosorna med täckbark och flyttat de andra blommorna som stod där till andra platser. Nu är det bara att vänta ett par år, så är hela rabatten täckt med doftande lavendel sedan.

Vi har upptäckt att det kommer in vatten på betonggolvet i bryggarhusets bryggardel, så vi satte plast mellan väggen och jorden för att förhindra att vattnet drar sig inåt mot huset från rabatten. Dessutom lutar den, så vattnet skjutsas ut en bit mot gräsmattan. Egentligen behöver alltihop dräneras om och rabatterna tas bort helt, men det är ett lite för stort projekt just nu.

Så länge ska jag försöka klippa av de bakre rosenstänglarna när det kommit upp lite större framtill, och på då vis försöka förskjuta rosorna lite utåt från väggen. Det borde även den lutande plasten hjälpa till med, eftersom rotsystemet förhoppningsvis letar sig längre bort från väggen när vattnet kommer ner där.

Jag har ett gäng lavendelplantor kvar, vi får se var jag hittar en bra plats åt dem. Eventuellt kan jag tänka mig att byta mot någon växt som producerar sådant man kan äta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar