tisdag 4 juni 2013

Rabarber, rabarber

Nu är världen som allra vackrast, tycker jag. Även om jag älskar alla årstider på sitt sätt (och att vi HAR årstider, så man får längta efter nästa!) är den tidiga sommaren allra mest fantastisk. Allt är lummigt och grönt och växer så det knakar, innan den riktiga sommarvärmen fått grepp och naturen så småningom torkar.

Nu börjar också naturen dela med sig av allt sitt fantastiska på allvar, och det allra första ur den odlade trädgården som ståtar med överflöd är förstås rabarbern.

I morgon är det äntligen dags att åka till Bosarve igen, och nu måste jag bestämma mig för om jag ska ägna långhelgen till att lata mig, eller om jag ska försöka ta vara på lite av den. Rabarbern, alltså. Långhelgen ska jag absolut ta vara på.

Förra året fick jag en massa spännande rabarberrecept av fina kollegan E - här kommer de i repris. Har du några goda recept att dela med dig av tar jag tacksamt emot dem!

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

  1. Blanda cement i en hink. Gör en sandhög. Ta ett rabarberblad och lägg över högen. Se till att ha en bit hönsnät i närheten. Lägg över ett lager cement över bladet. Klappa ordentligt. Bred över hönsnätet och smeta cementenen över nätet. Klappa ordentligt så att cementenn skakar ihop. Bred en fuktig duk över och låt torka sakta. Vattna då och då. Efter att ha tagit bort rabarberbladet har du ett fågelbad till de som sitter i träden och underhåller dig när du jobbar på tomten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är verkligen en jätterolig idé. Egentligen han man ju ha några sådana här blad både här och där, exempelvis har vi ju några stubbar i trädgården nu där de skulle kunna få stå! Men jag känner mig lite feg eftersom jag aldrig jobbat med betong, kanske kan jag få mamman eller moster E att hjälpa mig.

      Radera