måndag 10 juni 2013

Syrénsaft

Trots sin fantastiska doft och det faktum att man sög nektaren ur blommorna när man var liten har det aldrig slagit mig att man skulle kunna göra saker vann kan äta av syréner. Men det är klart man kan!

Förra veckan gjorde jag till exempel saft av två olika sorters syréner vi har på Bosarve, och igår var det dags att hälla upp och provsmaka.

Resultatet blev olika på de två satserna, men båda smakade mycket lime och inte så lite överraskande. Saften smakar nämligen inte alls som blommorna doftar, och båda var ganska beska. Det var inte alls en oangenäm smak, men ganska "vuxen" - påminde inte så lite om gin och tonic, faktiskt.

Här är receptet, som jag hittat på den eminenta bloggen Söta Saker:

Syrénsaft

20 blomklasar
1 kg socker
1 l vatten
30 g citronsyra
2 limefrukter

Skölj klasarna och plocka loss själva blommorna, det är dem vi ska använda. Koka upp vattnet, häll i sockret och rör tills det löst sig. Ta av från värmen och rör ner citronsyran (citronsyra får inte koka).

Tvätta limefrukterna noga och skär i skivor. Lägg skivorna och blommorna i ett kärl med lock och häll över den heta vätskan. Ställ saften i kylen i tre dygn när den svalnat. Sila genom silduk (finns att köpa i de flesta välsorterade matbutiker) i 3 dagar och och tappa på rena flaskor.

Späd efter smak och servera väl kyld.

Jag använde både de mindre blommorna från våra lila syréner i häcken och de större från vårt vita syrénträd. Den senare var betydligt beskare men smakade mer blomma, den tidigare smakade mest lime. Nästa år ska jag prova andra sorters syrén, och dessutom mixtra lite med receptet för att se om jag kan åstadkomma mer blomsmak. I år blir saften en perfekt törstsläckare varma sommardagar eftersom den inte är så söt.

Väl värt att prova!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar