tisdag 11 juni 2013

Syrénglass


Förutom syrénsaft gjorde jag också smaksatt socker och syrénglass i helgen. Även glassen var otippat besk i smaken (jag blev så förvånad att jag till och med helt glömde bort att ta kort på resultatet!), och smakade inte alls så blommigt som jag trodde den skulle. Förmodligen har jag använt syrénsorter som inte är så goda. Blir att experimentera med den också nästa år, så lätt ger jag mig inte!

Även detta recept är hämtat från Söta Saker.

Syrénglass

2 dl syrénblommor
1 dl strösocker
2 ägg
2½ dl mjölk
2 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker och rör ner det tillsammans med mjölken i en stor kastrull. Rör ner 1,5 dl av blommorna (jag använde vita blommor till själva smeten)och sjud blandningen, men glöm inte att röra hela tiden så det inte bränner fast i botten.

Sila bort blommorna när smeten tjocknat, låt den svalna lite och rör sedan ner grädden (den ska inte vispas). Rör ner resten av blommorna (till detta använde jag lila) i smeten så att glassen blir blommig och fin, men gör det inte förrän smeten svalnat, annars blir de bruna.

Frys i burk med lock i minst 3 - 4 timmar, och glöm inte att ta fram glassen en stund före serveringen så blir den mycket godare.

3 kommentarer:

  1. Ser du att bild två i ditt inlägg - den med vispen, grädden och blommorna - ser ut som mönstret på något utsökt, kinesiskt porslin? Eller är det bara min hjärna som tolkar bilden så? Vackert hur som helst!

    SvaraRadera
  2. Ja men eller hur! Det blev så himla fint, så jag var tvungen att ta en bild fast det bara är smet! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Cizzi!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera