tisdag 26 juni 2012

Erica to the rescue - massa goda rabarberrecept kommer här!

Fina kollegan Erica har skrivit ner sina bästa rabarberrecept till mig, så jag tänkte att ni skall få ta del av dem också. Så här skriver hon:


Rabarberlikör 
börjar med spriten… 
1 kg rabarber (ca 600 g rensade)
300 g socker
1 L vodka 
Om du inte har en stor burk som rymmer ca 3 L går det bra att dela upp på två mindre burkar
Dela rabarbern i ca 5 cm långa bitar och lägg i burken. Tillsätt socker och vodkan. Vänd burken några gånger och ställ den sedan svalt och mörkt i 6 veckor till 6 månader. Glöm inte att vända burken då och då. När likören är redo att använda så sila bort rabarbern och häll upp i flaskor.

Rabarberchutney 
Grymt gott till grillat!
Ungefärliga mått!! Personligen vill jag ha min chutney väldigt stark och ganska söt!
500 g rabarber (i cm stora bitar)
1 rödlök alt 2 färska
1 dl råsocker
1 tsk torkad ingefära
1 krm cayennepeppar
2 Vitlöks klyftor
1 Röd chili
Ca 3 cm färsk ingefära, riven
Saft av 2 lime
Salt och peppar
(1 krm Liquid smoke) 
Smält rabarbern tillsammans med rödöken, råsocker och de torra kryddorna.  Tillsätt finhackad vitlök, finhackad chili, riven ingefära och limesaften. Låt puttra ihop ca 5 min och smaka av med salt, peppar, liqud smoke.

Rå rabarberkompott 
Bästa sättet att ta hand om rabarber i mitt tycke. Söta och krispiga! Kan med fördel blandas med jordgubbar 
Sockerlag
4 dl vatten
4 dl socker
1 vanlijstång 
Koka ihop socker, vatten tillsammans med en urskrapad vanlijstång. Låt svalna
500 g rabarber (rensad vikt)
Rensa och skiva rabarber i ca 0,5 cm skivor
Häll lagen över den tunt skivade rabarbern och låt stå ca 12 timmar
Sila bort lagen (men spara den för gudskull!!)

Raberiña
Lag från rå rabarberkompotten
Vodka
Citronsaft 

Rabarberbullar
Vetedeg med kardemumma. För turbo varianten finns ju alltid snabbjästen som enbart behöver 15 min jästid J 
Fyllning300 g rensad tunt skivad rabarber
200 g riven mandelmassa
2 tsk vanlijsocker
100 g rumstempererat smör 
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen och bred ut över den utkavlade vetedegen. Rulla ihop och skär i bitar/ tvinna ihop/forma länder … what ever works for you… och grädda i 225 grader ca 10 min

Kryddig rabarber kompott 
Tja… passar till det mesta, i filen, i pajen, på smörgåsen…. 
300 g rensad rabarber i cm stora bitar
50 g smör
2,5 dl socker
1 msk malen ingefära
Koka ihop på medelvärme…

Kryddig rabarberpaj med marängtäcke 
Mördeg: 
125 g smör

3 dl mjöl
1 dl florsocker
1 äggula
Nyp ihop till deg och låt vila i kyl ca 30 min.
Maräng:
3 äggvitor
2 dl socker
Några droppar citron 
Vispa margängen hård. Kavla ut mördegen och fyll med rabarberkompott. Spritsa ut marängen ovanpå. Grädda i 180 grader ca 20 minuter eller till dess att marängen är gyllene…

2 kommentarer:

  1. Rabarberchutney är ju bara FÖR gott! Hur länge kan mn förvara i kylen tror du? Skall nog sno mig ett par rabarber av mamsen!

    SvaraRadera
  2. Chutneyn håller utan problem två veckor i kylskåp... sedan brukar den vara slut... iaf hemma hos oss!

    Såg att vetemjölet rymmt från mördegen: ca 3 dl ska det vara

    SvaraRadera