söndag 10 juni 2012

Alla pelargoner är små killar och heter Pelle!

Igår var vi på mycket trevlig middag med nyfunna vänner. Eftersom pelargonsamlandet är en gemensam faktor (det är så vi träffats) utökades naturligtvis samlingen med några (ehm ... 13, tror jag) små killar som jag pysslat om och planterat idag.

Jaaaa, alla pelargoner är små killar. När de är små förstås, sen blir de stora killar. Naturligtvis. Dessutom heter alla Pelle. Så klart. Pelle Pelargon helt enkelt, liksom alla Klematis heter Klemens och alla tomater heter Tomas. Sen har de ju andra, mer allmänt kända namn, och självklart är alla noggrant uppmärkta.

I slutet av förra sommaren hade jag ett hundrafemtiotal pellar, men av någon anledning dog de ganska snabbt av. Hur jag än pysslade och vattnade och gödde (och lät bli detsamma) vissnade de ner och dog.

I februari, när man i vanliga fall planterar om och "väcker" pelargonerna, konstaterades det att jag fått pelargonbakterios, en extremt smittsam pelargonsjukdom som inte går att bota. Det var bara att kasta ut allihop, även de som inte uppvisade några symptom, och diska och sterilisera alla krukor. Då funderade jag seriöst på att lägga av med pelargoner ...

Men då kom andra pelargonsamlare till min räddning och skickade massor av spännande sticklingar till mig, så nu är det så klart roligt igen. Jag håller dem kort i små krukor så de ska gå lättare att transportera till Bosarve i början av juli.

Där ska de planteras om och få frodas, och så ska jag övervintra dem i köket där i tio grader. Jag har inte kunnat övervintra svalt tidigare eftersom vi bor i lägenhet, så det ska bli spännade att se hur det går. Säljaren V var också pelargonist (som det så vackert heter), och hon berättade om hur de övervintrade där.

Nå väl, här är den nuvarande samlingen i sin helhet i listform, och delar av dem på bild.

Enjoy!

Anna Backlunds lilla vita
Ansbrooks Pluto
Appleblossom Rosebud
Arbrå
Arctic Glitter
Avenida mosaic red
Asarnas Fenrisulven
Asarnas Tyr
Bob Newing
Boniface Butterfly
Brightstone
Concolour lace
Dallimore
Delli
Doktor Westerlund
Edwards Finn
Ekebys Olivia
Emma från Bengtsbo
Engelsk okänd
Fragrans
Godshill
Graffiti Double
Happy of New Life
Heliga Birgitta
Kelette
Laced Sugar Baby
Lady plymouth
Leamington
Lord bute
Lotus
Louise
Madame Salleron
Mallorca
Mini Czhech
Mrs Pollock
Oxarv
P. Carnosum
P. Cotyledonis
P. Graveolens Bontrosai
P. Quinquelobatum
P. Tetragonum
P. Tongaense
P. Transvaalense
Papillon
Peppermint Twist
Pink happy thought
Platinum
Richard Collins
Rococo
Rosa della sera
Ruby Rosebud
Shaun Jacobs
Selena
Svärdsjö
Sweet Jess
Tangerine
Telemarksrosen
Tomentosum
Torento
Unicorn Polkadot
Vectis Finery
Vectis Gem
Vectis glitter
Vectis Glitter Red
Vectis Snow
Vectis Storm
Vernon
Vit rosenknopp
Yhu









2 kommentarer:

  1. Jag kommer aldrig att kunna kalla en stickling/planta av Alice för Pelle. (Fast i könsrollstänkandet.)

    Tror att era pelargoner kommer att storm(!)trivas i Bosarve. Det stället är ju helt perfekt för pelargoner.


    Kul att ni var här förresten och att vi fick testa matlagning på er!

    SvaraRadera
  2. Kommer nog aldrig att kunna kalla en Alice eller en Selma för kille.... (Fast i könsrollstänkandet.)

    Era pelargoner kommer att storm(!)trivas i Bosarve! Huset är ju som gjort för pelargoner.

    Tack för en trevlig kväll igår - och tack för att vi fick testa matlagning på er.

    SvaraRadera