tisdag 5 februari 2013

Spö spö spö, ge mig frö frö frö

Minns ni den fantastiska julkalendern "Trolltider"? Den var så populär att SVT visade den två gånger, både 1979 och 1985, och dessutom har den visats på TV ytterligare en gång vintern 1994-1995. Jag älskade den och hade den också på kassettband som jag jag fullständigt lyssnade sönder.

I Trolltider fanns en ond häxa och en god fe, och den goda fen Dorabella (spelad av Siw Malmkvist) , som trollet Kotte (Ted Åström) är så förtjust i har ett magiskt trollspö. Med hjälp av trollspöt matar hon fåglarna i en skogsglänta, och fröna singlar ljuvt ned i precis lagom mängd. Den onda häxan Marabella (Lena-Pia Bernhardsson) får tag i trollspöt och försöker sig på att också mata fåglarna, men i stället för det ljuva fröregnet blir hon begravd i fågelfrön.

Så brukar det vara för mig. Jag tänker mig en lite lagom ljuv mängd frön att plantera, men av någon anledning begravs jag istället i mängder. Man vill ha så många olika sorter, och får så många av varje sort.

I år har jag dock inte köpt några frön alls. Jag har inte orkat engagera mig. Men jag tror jag ska försöka göra det den här veckan. Jag blir så olycklig framåt våren annars.

(Bild från sverigesradio.se)

Published with Blogger-droid v2.0.10

1 kommentar:

  1. Haha!
    Jag har samma problem.
    Egentligen borde man gå ihop flera stycken och köpa fröer och sedan dela på innehållet. Då kan man ju få allt man vill :D

    SvaraRadera