lördag 26 januari 2013

Det är blommorna som gör det

Eller ja, kanske snarare frånvaron av blommor. Som avslöjar att man inte alltid bor i ett hus.

Det finns nästan bara en sak som är mer avslöjande, och det är att ha riktigt dåliga konstgjorda blommor. Total frånvaro av blommor kan man liksom skylla på att man helt enkelt inte gillar blommor, men dåliga plastblommor skriker att man inte är på plats tillräckligt för att ha riktiga, och det betyder ju att man inte är fastboende och att det inte är så knivigt att bryta sig in om man vill.

Nu är ju Bosarve ett ovanligt välbevakat hus, grannen bonden M passerar många gånger på en dag och pappan och styvmamman åker förbi alla möjliga tider på dygnet på väg till och från affären och skiftarbetet.

Men ändå. Det skadar inte att huset ser mer bebott ut än det är. Det var därför jag köpte den fina konstgjorda murgrönan i höstas, och den gör sitt jobb så bra att till och med jag själv är på väg att vattna den ibland.

Men nu har också kollegan MT och moster E kommit till undsättning i frågan. Fina MT frågade om jag ville ha sticklingar av paradisträd, och när jag tyckte det var en bra idé eftersom de vill bli tillräckligt misshandlade för att trivas utmärkt på Bosarve fick jag två ritade och så satte hon sticklingar på drivning hemma. Den ena är fullvuxen och bonsaiklippt medan den andra är lite mindre och ser helt annorlunda ut. När jag påtalade att jag ju inte kunde ta hennes blommor, det var ju sticklingar hon erbjudit, tyckte hon att det skulle jag absolut. De behövs ju å Bosarve!

Och när jag berättade det här för moster E började hon som vanligt inventera sina lager (det gör hon alltid när man säger att det är något man behöver. Snart vågar jag inte säga något längre, det är ju inte meningen att de ska ge bort allt de äger och har!), och donerade glatt en stor porslinsblomma och en jättepalm.

Palmen vågade vi inte ta med den här gången, eftersom vi inte vet hur kallt den klarar att stå. Det är ju trots allt bara grundvärme på här. Men de andra blommorna står här i vardagsrumsfönstren och gör sitt jobb med den äran. Murgrönan har fått flytta in i salen där det är ouppvärmt när vi inte är här.

Oj vad ombonat och hemtrevligt det blev!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar