fredag 18 januari 2013

Hur får man bort tantparfymstank ur en fårskinnskappa?

Nu behöver jag lite husmorstips från er. Jag har köpt en snygg (och ganska dyr, eller i alla fall ganska mycket pengar) fårskinnskappa på Tradera. När den kom fram visade den sig dock lukta ganska mycket parfym. Tantparfym. Sån där som luktar kväljande och kvävande.

Nu har den hängt ute i minusgrader i flera dygn, men luktar fortfarande (frysning funkar ju bra mot lukt från bakterier, men även om tantparfym luktar illa kan det ju inte klassas som bakterier). Varken frysning eller vädring räcker alltså.

Så nu behöver jag alla era bästa tips!

5 kommentarer:

  1. Testa att "tvätta" den med lite snö!! Alltså gnugga med snö i pälsen ...inte så att skinnet blir genom blött ...utan med "torr" snö!!
    Annars är väl kemtvätt ett alternativ!!
    Mvh. Annie

    SvaraRadera
  2. Häng den i duschen och låt duschen strila med hett vatten så att det bildas ånga. Låt kappan hänga i ångan alltså, inte i vattnet. Då kryper smuts och odör ut. Funkar även i dimma och rått väder.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag spillde ketchup på en fårskinnskappa en gång. Och den blev som ny efter kemtvätten. Så jag skulle också satsa på det.

    SvaraRadera
  4. Jag ska testa med duschen, annars blir det kemtvätt. Snön i hufvudstaden är så skitig så jag vete fåglarna om det blir bättre! :P

    SvaraRadera
  5. Sent tips, men kanske kan testa att låta den hänga med cederträ?

    http://www.herrstil.se/product.html/doftringar-cedertra?category_id=16
    http://www.herrstil.se/product.html/dofthangare-cedertra?category_id=16


    SvaraRadera