fredag 18 januari 2013

Svar från Socialdepartementet

Jag skrev ju ett blogginlägg om att omfördela pengarna från socialbidrag till jobb. Idag fick jag ett svar från Socialdepartementet:


Bästa Cecilia!

Tack för ditt e-brev som har inkommit till Socialdepartementet. Jag har fått i uppdrag att svara dig. Jag förstår av det blogginlägg som du länkade till i ditt brev att du har synpunkter på hur landstinget verksamhet bekostas och ordnas där du bor.

Hälso- och sjukvården i Sverige är uppbyggd enligt modellen att det är landstingen och regionerna som har ansvaret för organisering och finansiering. Resurser till sjukvården får landstingen och regionerna genom landstingsskatt och det är deras ansvar att prioritera sina resurser efter medborgarnas behov av vård.

Det kommunala självbestämmandet innebär alltså att det är sjukvårdshuvudmännens rätt, det vill säga landstingen och regionerna, att i huvudsak besluta om finansieringsmodeller för sjukvården. Regeringen har således inte möjlighet att ta ställning till hur ett landsting eller en region väljer att organisera sin hälso- och sjukvård. Jag måste därför närmast hänvisa dig med dina synpunkter till ditt landsting.

Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva till Socialdepartementet.

Stockholm i januari 2013

Med vänlig hälsning


Steven Crosson, brevsvarare, Socialdepartementet


Jag vet inte om jag tycker att detta är en motsättning till mitt förslag, men jag ska sätta mig och formulera något bra om det vid tillfället.

2 kommentarer:

  1. Är det hans titel? På riktigt? Brevsvarare? Ha, ha, ha, ha, ha! Underbart i sånt fall.

    SvaraRadera