lördag 5 januari 2013

Sikta mot stjärnorna

I alla fall med kikare!

Stjärnhimlen var helt sanslöst magisk igår kväll. Det var så mörkt och klart att man såg flera lager stjärnor - det är såna här kvällar man förstår varför vår galax kallas Vintergatan.

Så här ser man aldrig stjärnorna i hufvudstaden. Det är alltid för ljust från bebyggelsen runt omkring. Hade det varit torrare ute hade jag lagt mig på gräsmattan och tittat, man får svindel när man står.

När man ser stjärnorna så här inser man hur liten man är. Vilken betydelselös liten fjärt man är i ett stort universum. De är så många och så oändligt långt borta, och ändå tindrar var och en och orkar vara vacker.

Och här går vi, några miljarder små fjärtar på en enda himlakropp och tror att allting kretsar kring oss. Att det som är viktigt är att vi har det bra och kan använda hårtork och tv-spel varje dag. Men vi är så små och så oviktiga i det stora stora hela. Vi måste ta vara på vår himlakropp. Vi måste inse att vår planet hör hemma på någon annans stjärnhimmel. Och vi är skyldiga den lilla fjärten på den andra himlakroppen att se till att vi fortsätter att tindra.

Jag kände bara igen stora och lilla Karlavagnen och Orions bälte. Jag tror jag måste skaffa en karta över stjärnbilderna. 


6 kommentarer:

  1. Det finns en sång av Carl Jonas Love Almqvist som heter "Om bland tusen stjärnor" som har följt mig sedan de sena tonåren. Den kommer alltid till mig när jag står under en vacker stjärnhimmel.

    "Om bland tusen stjärnor
    någon enda ser på dig,
    tro på den stjärnans mening,
    tro hennes ögas glans.
    Du går icke ensam.
    Stjärnan har tusen vänner;
    alla på dig de skåda,
    skåda för hennes skull.
    Lycklig är du och säll
    Himlen dig har i kväll."

    CJLA har själv satt musik till den. Hittade ingen svensk inspelning, men dock en på spanska.
    https://www.youtube.com/watch?v=UrSZLe9Ya0s

    SvaraRadera
  2. Och så hittade jag en svensk inspelning på Spotify!

    http://open.spotify.com/track/125CXdEGbSkQRmloOJC4UL

    SvaraRadera
  3. Den sången, och flera andra han skrev ingår i sångcykeln Songes. De är skrivna för att framföras helt utan komp. De går alltså utmärkt att sjunga under stjärnhimlen när man fylls av stundens allvar. Man må vara liten på jorden, men inte ensam. Vackra texter!

    SvaraRadera
  4. Den sången, och flera andra han skrev ingår i sångcykeln Songes. De är skrivna för att framföras helt utan komp. De går alltså utmärkt att sjunga under stjärnhimlen när man fylls av stundens allvar. Man må vara liten på jorden, men inte ensam. Vackra texter!

    SvaraRadera
  5. Det här ska jag lyssna på på jobbet i morgon, och drömma mig tillbaka till min fantastiska stjärnhimmel medan jag svarar på 8000 mejl!

    SvaraRadera