söndag 21 oktober 2012

Köksbänksskynket är färdigt

Jag valde lakanet med spets (jag har fler med spets, och dessutom lösa spetsar om jag vill göra kuddar. Dessutom får jag fler lakan att ta vara på spetsen från av snälla svägerskan L. Spetsarna har styvfar S pappas mostrar gjort, det känns bra att ta vara på dem), tack för era goda råd i frågan!

Hur det ser ut får ni se när jag satt upp det på Bosarve, men här ska ni få mina två bästa sömnadstips:

1. Riv tyget istället för att klippa. Det blir mycket rakare än om man försöker mäta, rita och klippa. Självklart måste man först testa på en bit man inte ska använda för att kolla att det verkligen är trådrakt vävt. Funkar toppen på de flesta bomullstyger av lakanstyp.

2. Om tyget är trådrakt, pilla ur en tråd rakt över i stället för att försöka mäta ut raka veck. Vik sedan längs den svaga rand som blir i tyget. Dels blir vecken snyggare och skarpare, dels är det mycket lättare att hålla sömmarna raka.

</

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar