tisdag 4 september 2012

Tips: Världens bästa receptbok - och världens bästa pirog- och pizzadeg.

Har du också drivor med urrivna recept ur tidningar och lösa lappar man inte hittar när man behöver dem? Eller förtifjorton kokböcker, men minns aldrig riktigt vilken av dem det där supergoda receptet egentligen stod i?
Jag har en bok där jag skriver upp recept som är så där riktigt riktigt bra, och där familj och vänner själva får skriva in receptet på sånt som de bjudit på och som är fantastiskt gott. Dels vet jag alltid var recepten finns, dels är det jättemysigt att bläddra fram till farmors karakteristiskt lutande, lite spretiga vänsterhänta handstil när det är dags att baka Margareta Svinhufvuds pepparkakor till jul.
River jag ur ett recept någonstans som ser gott ut testar jag det, och var det så fantastiskt som det såg ut skriver jag in det, var det bara helt okej får det vara. Det finns många goda recept, men inte så många fantastiska!
Här ska ni få ett smakprov ur min bok:
Världens bästa pirog- och pizzadeg
(Ger ca 10 stora piroger)



0,25 paket jäst
0,5 tsk salt
1 tsk strösocker
50 g smör
2,5 dl mjölk
1 ägg
~7 dl vetemjöl
1. Blanda jäst, salt och socker.
2. Smält smör och mjölk värms till 37 grader. Blanda med (1).
3. Tillsätt ägget.
4. Tillsätt mjölet, men ta det försiktigt med sista decilitrarna. Degen ska släppa från bunken, men fortfarande vara kladdig!
5. Knåda, låt vila under bakduk i ca 30 minuter.
Degen ska läggas i dubbla lövtunna lager, och ska alltså delas i 20 bitar.
För att få kanterna snygga vänder jag pirogen upp och ner på plåten. Pensla med ägg (tog man sista ägget till degen går det bra att pensla med mjölk). Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills de är gyllenbruna, ca 10-15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej ! Brukar du dubbla receptet? Har du bild på färdiga pirogerna? Mvh Natalie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Natalie! Jag dubblar nästan alltid receptet och gör massor av piroger på en gång och stoppar i frysen. Jag ska försöka hitta en bild och lägga hit!

      Radera