söndag 30 september 2012

Må höststormarna hålla sig borta ett tag till ...

Vi har en rad vackra hängbjörkar på framsidan av huset, mot gårdsplanen till. En av dem är betydligt större än de andra, och redan i början av sommaren beslutade vi oss för att vid tillfälle ta ner den.

Jag har förvisso fällt träd förr, men det här lutade så pass mycket mot huset att jag inte riktigt törs. Det är dessutom så högt att om det faller åt fel håll tar det med sig verandan - och kanske till och med en del av taket. Vi kom fram till att vi vid tillfälle ska anlita en trädfällare som får ta det och några träd till på en gång.

Nu kom grannen M förbi, och vi råkade bli stående vid sidan av björken och prata. Plötsligt inser vi att den lutar betydligt mycket mer mot huset nu än i somras - och snart kommer ju höststormarna! Panik! (Nu är bilden liggande eftersom mobilbloggappen är knäpp, men ni kan ju ändå jämföra med träden bakom för att der lutningen).

Jag frågade om han visste någon trädfällare i trakten men då lovade han att komma hit och fälla björken vid tillfälle, och ställa lastmaskinen på hussidan och putta den bortåt.

Han var bara bekymrad om att det måste vara torrt i marken så att gräsmattan inte blir förstörd. Men det är ju sååå mycket lättare att återställa en gräsmatta än ett halvt hus! Jag sa åt honom att inte bekymra sig för det, men lovade också att leverera en utskällning på Östermalmska om det behövdes ... 

Har jag sagt att vi har världens bästa grannar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar