måndag 3 december 2012

Pysseltips: Tekalender (perfekt julkalender för vuxna)

Ni minns mitt kryptiska pysselinlägg förra veckan? Det blev tre fina tekalendrar till mamman, fina L och en till som jag inte levererat ännu, så jag kan tyvärr inte avslöja mottagaren. L älskar te och mamman äter inte godis, så te var perfekt.

En ny sort varje dag är lika spännande som att öppna en lucka och se vilken bild som gömmer sig bakom. Perfekt julkalender till vuxna som inte längre uppskattar legokalendrar eller billiga chokladkalendrar.



Så här gör man:

Köp 24 olika sorters te i lösvikt (hett tips: gå till en välsorterad matvarubutik och handla, det blir halva priset gentemot te- och kaffebutiker. Och glöm inte att skriva på påsarna vilket te som är i vilken påse.) och fina prickiga eller randiga eller blommiga eller julmönstrade eller helt enkelt enfärgade muffinsformar.

Skriv siffrorna 1-24 på undersidan av 24 fina formar. Vänd dem rätt.


Lägg en sked te (lagom till en stor god tekopp) i varje muffinsform. 


Forma muffinsformen till en liten påse och knyt ihop med ett vackert
(smalt! Annars blir det svårt!) band.
Det kan vara lite pyssligt, så det är bra att ha någon till hjälp som kan hålla i.


Lägg påsarna i en trevlig korg eller påse eller skål. Busenkelt (så klart)!


Tänk på att mottagaren kanske blir väldigt förtjust i någon av tesorterna. Då är det bra att ha en lista på vilken sort som finns i vilken lucka. Jag fick lite te över i varje påse, så jag skrev siffrorna på påsarna och fick en liten kalender själv. Sedan skickar jag ett litet sms till mina kalendervänner varje dag och talar om vad det var för sort i dagens lucka. På det viset får man nästan en lucka till - och en bra anledning att prata lite.



2 kommentarer: