söndag 30 december 2012

Idag är det astäuens dag ...

... enligt den Gutniska Allnakkun. Jag vet egentligen inte om man firar det så mycket (och i så fall hur), men jag vill i alla fall passa på att uppmärksamma alla våra fina grannar. Vi är väldigt glada för dem, har jag nämnt det?  ;)

Till exempel så knackade det på dörren kvällen före julafton, och grannen C levererade tre liter gotlandsdricka till vårt julbord. När vi var på glöggmys inne hos dem hade jag nämligen frågat om vi kunde få ett litet smakprov, eftersom jag fortfarande försöker övertyga maken om att det finns god dricka (på Gotland heter det bara "dricke", prefixet "gotlands-" är tillkommet för att fastlänningarna ska förstå vad man menar). Det fick vi - både mycket och med hemleverans!

På julaftonskvällen kom sedan självaste tomten och knackade på, det ni! Han ville tacka för att maken ställde upp och levererade julklappar till grannen bonden S med familj, för tidigare år när han varit där hade det varit sån kalabalik. Det kan jag förstå, med fem glada ungar som vill ha paket. Grannen bonden S hade skickat med en julklapp som tack också, med rim och allt. Här ska ni få läsa:

Jul vid Bosarve

Det syns ett ståtligt hus uti Stånga
Som julefriden riktigt lyckats fånga
Här finns lampor i nästan alla fönster
Om kvällen blir skuggor till små vackra mönster
Astuen hoppas era julminnen blir glada och många

Och i det fina röd-och-vit-randiga paketet fanns en mycket vacker ljusstake i smide som S gjort alldeles själv. Den ska vi elda många ljus i och tänka på vilken tur vi haft med så fina grannar här! Det blev lite tokigt bara, eftersom vi erbjudit våra tjänster som tack för all hjälp vi får - då ska vi ju inte ha paket!

Grannen bonden M och hans fru C är sannerligen inte sämre. M ser alltid till att det är varmt och gott här när vi kommer fram sent på natten. Han håller koll på huset flera gånger om dagen när han går förbi och är aldrig sen att hjälpa till. Och idag kommer de med möbler vi köpt av frun C:s föräldrar för en spottstyver eftersom de var i ganska dåligt skick - men de kör ändå hem dem åt oss. Och i vår får vi hästgödsel till trädgården, ved levererades till dörren och med lite tur letar han fram en takpanna till bryggarhuset (som trots makens brutna ben fortfarande har hål i taket).

Nog förtjänar våra fina grannar lite uppmärksamhet på astäuens dag? Jag tycker vi klämmer i med ett "Grattis!" i brist på korrekt vokabulär!

Tyvärr missade jag att knäppa kort på tomten när han var här, så ni får hålla tillgodo med en bild på maken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar